Saturday, April 28, 2012

KasihMu Tuhan ku dambakan.

   


Dengan nama Allah yg Maha Pengasih lagi maha Penyayang...

Kala sahabat-sahabat lain untuk menunaikan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi Allah ni berjuang untuk BERSIHkan segala kemungkaran dan berjuang untuk di Agama Allah,bukan dengan senangnya hati ana untuk diam tanpa sumbang apa2 pada jalanNYA..walaupun hati meronta-ronta untuk keluar bersama sahabat-sahabat di luar sna, tp perancangan Allah itu lebih baik dr perancangan kita..mungkin halangan ini hanya untuk menguji keimanan dan ketakwaan samada kita akan teruskan perjuangan dengan cara lain ataupun hanya mendiamkan diri tanpa pengisian rohani. Ya, Allah...nawaitu hati...

Tinta ana pada kali ini ingin mengingati sesama kita bagaimanakah iman kita pada hari ini? setakat mana tahap pergantungan kita pada yang Esa? sekiranya semakin bertambah dari kelmarin, semalam dan sebelumnya, alhamdulillh..seorang hamba itu akan baik pada pandangan ALLAH dgn ibadah dan amalan yang dilakukan dengan sejujur hati.. 


Ana terkesan pada kata-kata Rasulullah SAW dalam sebuah hadisnya iaitu:

Rasulullah SAW dalam hadis dr Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa ada org dalam kumpulan bertanya padanya:-

" Wahai Tuan, ceritakan kepadaku sebuah hadis yang kamu dengar secara langsung dari Rasulullah.!"

" Saya mendengar Rasulullah saw bersabda,' Sesungguhnya orang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid. Dia dibawa dan ditanya akan nikmatnya, lalu dia mengakuinya.

Allah swt berfirman padanya,' Apakah yang kamu amalkan di dunia ini? Dia menjawab, ' saya berperang sehingga mati syahid.' Allah menjawab,' Kamu berdusta, tetapi kamu berperang supaya orang berkata kamu berani dan itu telah dikatakanya.' Lalu Allah memerintahkan agar wajahnya ditarik, kemudian dilemparkan ke dalam api neraka.



' Berikutnya adalah orang yang mempelajari ilmu, mengajarkan dan suka membaca Al-Quran dibawa padanya. Nikmatnya ditanya dan dia mengakuinya. Allah berkata,' Apakah yang kamu lakukan di dunia ini? Dia menjawab,' saya mempelajari ilmu dan suka membaca Al-Quran krn-MU,' Allah berfirman,' Kamu berdusta kerana kamu mempelajari ilmu supaya orang mengatakan kamu pandai dan pakar dalam bidang Al-Quran dan semua itu telah diucapkan oleh mereka.' Allah pun memerintahkan agar dia dicampakkan ke dalam api neraka.


' Seterusnya, orang yang diberikan kelapangan oleh Allah dan diberikan berbagai jenis harta akan dibawa dan ditanya akan nikmatnya dan dia mengakuinya'. Allah swt berfirman,' apakah yang telah kamu lakukan di dunia? Dia menjawab,' saya tidak meninggalkan jalan yang Engkau sukai supaya menginfakkan harta, melainkan saya menginfakkannya krnMU.' Allah menjawab,' kamu berdusta, tetapi kamu melakukan supaya kamu dikatakan sebagai dermawan dan itu telah dikatakannya.' Allah lalu memerintahkan agar wajahnya ditarik dan dilemparkan ke dalam api neraka."

( HR.MUSLIM)


Melalui hadis R asulullah saw tersebut, baginda ingin mengingatkan kita supaya sentiasa bersandarkan kepada Allah swt apa yg kita lakukan di dunia ini. biarlah kita dipandang rendah pada pandangan manusia ttp kita mendapat tempat di sisi Allah..Dekatnya Allah pada hambanya, wlupun pada urat darah hambanya , DIA Maha Mengetahui apa yang ada di sebalik hati kita..Jadi, ayuh shbt, mohonlah pada Allah, mengadulah padaNYA dalam apa jua urusan dan keadaan krn Dia yg akan memberi segala nikmatnya pada seseorang yg DIA kehendaki..nikmatnya terasa bila ALLAH makbulkn doa kita dgn memberi pa yg kita minta dgn sepenuh hati kita..^_^ Allah itu dekat, penuh kasih sayang..
wallahu'alam..


No comments:

Post a Comment